Tuesday, 18 February 2014

SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR

Bagi mereka - mereka yang tercari - cari Pengedar Shaklee di sekitar Bentong, Pahang dan juga seluruh Malaysia bolehlah berhubung dengan saya melalui:

Telefon (wassup/call/sms) : 0192648694  Juliya

                                        : 0192678694  Zairi

FB Fanpage                     : My Supplement Closet

FB Personal                     : Juliya Baharom

Email                               : juliya8322@gmail.com

Insyaallah pertanyaan anda akan dilayan sebaik dan semesra mungkin.



Monday, 17 February 2014

Kanak - kanak hiperaktif.

Perkataan hiperaktif/ADHD dah selalu sangat sy dengar. Sebagai guru pemulihan khas yg sudah bertugas hampir 6 tahun, kanak-kanak hiperaktif ni selalu saya jumpa samada di kelas saya @ di kelas pendidikan khas. Murid istimewa ini biasanya akan menjadi 'client' saya. Tapi tahukah kita apa ciri2 murid istimewa ini? Selain guru, ibu bapa adalah individu terdekat yg boleh kenal pasti ciri2 murid ini.
Secara biologikal hiperaktif ini di takrifkan sebagai pengambilan gula berlebihan. Kanak2 lebih cenderung ke arah ini kerana mereka menggemari makanan yang rapuh,gula2,coklat dan sebagainya. Kadar gula berlebihan dari yang sepatutnya menyebabkan suhu badan kanak2 tersebut meningkat dan berlaku tekanan kepada perjalanan darah. Ini menyebankan kanak2 tersebut tidak dapat memberi tumpuan dan gagal fokus terhadap sesuatu perkara. Antara kesan perubahan kimia ini terhadap kanak2 tersebut adalah:
-badan kerap berpeluh
-mata terlalu cepat memfokus
-jari kaki dan tangan tangkas bergerak
-lutut meregang
Sememangnya gula penting untuk badan tetapi gula yang dimaksudkan adalah gula asli yang ada unsur glukosa yang boleh didapati dari sayuran, ubi kentang,ikan dan lain2.
Pengalaman mengajar murid istimewa ini membuatkan saya sudah faham akan ciri2 mereka.. Antara ciri- ciri murid istimewa ini adalah:
-tidak dapat memfokus terhadap pelajaran
-tidak menunjukkan berminat terhadap sesuatu perkara
-Murid ini terlalu agresif, tiada disiplin, mengganggu rakan lain
-tidak menyiapkan tugasan yang diberi
-kanak2 hiperaktif sekitar umur 2 tahun berpotensi meniru gaya dan perbuatan orang dewasa.
-kerap gerakkan kaki dan tangan
-kerap tinggalkan tempat duduk di dalam kelas
-banyak bercakap
Bagi kanak2 hiperaktif yang ada masalah tumpuan singkat:
-tidak teliti semasa membuat kerja sekolah dan lain2 aktiviti
-banyak helah
-pelupa
-sering hilang barang(alat tulis dll)
Bagi kanak2 hiperaktif yang bersifat tingkah laku impulsif pula:
-sering menjawab sebelum soalan selesai diajukan
-tidak sabar
-suka menyampuk
-sering mengalami kemalangan akibat kecuaian
Saya saranakan agar ibu bapa berikan supplement yang bersesuian untuk kanak2 istimewa ini. Antaranya adalah Omega Guard yang kaya dengan DHA, EPA, ALA. Komponen ini penting untuk perkembangan otak kanak2. Omega guard juga mampu bantu proses pengurusan berat badan dimana kita sedia maklum,jika gula berlebihan akan mengakibatkan obesiti.
Kepada pembaca2 yang inginkan maklumat lanjut berkenaan murid hiperaktif ini,boleh hubungi saya..insyaallah saya sudi berkongsi pengalaman. Dan jika inginkan maklumat lanjut berkenaan produk Omega Guard Shaklee ini juga saya sudi membantu.
Juliya  0192648694 wassup/sms
Shaklee Independent Distributor
Id: 973463
Fb Fanpage: My Supplement Closet
Fb Personal: Juliya Baharom

HERBLAX KEMPISKAN PERUT?

HERB-LAX KEMPISKAN PERUT???
Herblax ni merupakan salah satu produk shaklee  untuk proses detoks dan slim. Herblax ni most wanted hinggakan stok nya lama tak de di Shaklee Malaysia..dan bila dia dh muncul, semua gila memborong. Kalau produk tak berkesan,macam mana stok boleh licin berbulan-bulan kan?? Ermmm kalau tak berkesan confirmlah produk tu tak laku kan? Yang tu pikirlah sendiri.
Herblax terdiri daripada 9 jenis herba semulajadi iaitu:

1) Alfalfa leaves berfungsi membersihkan usus,darah duan hati
2) Senna leaves merangsang tindakanm pembersihan yg lembut pd usus dan perut,percepatkan proses detoksifikasi dan mengurangkan penyerapan lemak.
3) Buckhorn Bark melembutkan najis utk memudahkan pergerajan dan memberi kelembapan kpd usus.
4) Licorice Root membantu proses detoksifikasi
5) Fennel Seeds mengeluarkan toksin yg trkumpul akibat lebihan makanan dan pengambilan alkohol, membantu pencernaan dan berkesan untuk masalah sembelit dan kembung perut@usus.
6) Anise Seeds merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membantu proses pencernaan.
7) Rhubarb Root herba yang banyak digunakan dalam perubatan cina utk digunakan sebagai antibiotik
8) Blue Malva Flower membantu proses detoksifikasi dan mengimbangi tekstur kulit.
9) Culver's Root membantu masalah lebihan air dalam badan dan asma.
Nampak tak yg Herblax ni sgt close tu nature..moh kita jenguk apa kebaikannya
1) pembersihan najis yg trsekat
2) merangsang usus utk percepatkan proses pembersihan
3) membantu masalah sembelit
4) tindakan pembersihannya yang lembut bantu mengembalikan proses semulajadi usus
4) MENGEMPISKAN PERUT!
5) bantu dalam mengurangkan @ memberi kepejalan pada perut.

Aturan makan
1) untuk kesihatan berpanjangan - ambil 2 kali seminggu 4 biji setiap kalu sebelum tidur
2) untuk pembersihan usus/detoks/lawan kanser/kawal berat badan -
2 kali sehari 3 biji setiap kali (selepas makan dan sebelum tidur)

Perhatian!
- bagi yang ada masalah sistem penghadaman akan mengalami cirit birit pada peringkat awal pengambilan.
- bagi yang tiada masalah, kesan boleh dilihat seawal 8-12jam selepas pengambilan.
- bagi yang ada masalah sembelit yang serius, boleh tingkatkan pengambilan kepada 5-8 biji dan boleh kembali kepada dos biasa selepas proses penghadaman kembali normal.
 
Bagi yang berminat atau tercari solusi kepada masalah penghadaman atau perut buncit boleh cuba Herblax atau cuba set seperti dalam gambar.
Boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut. Insyaallah layanan mesra akan diberi.
Juliya  0192648694
Zairi    0192678694
Fb fanpage : My Supplement Closet
Fb personal: Juliya Baharom
Email    : juliya8322@gmail.com

Thursday, 13 February 2014

KANAK - KANAK ISTIMEWA

Profesion pendidik tak pernah terlintas dalam fikiran saya. Bila Allah buka rezki saya sebagai pendidik, ini menjadi cabaran besar buat saya."Okey, mengajar jelah macam cikgu - cikgu aku mengajar aku dulu". Tu jelah yang aku fikirkan. 2008 adalah tahun aku posting di SK Sulaiman Bentong.Mengajar lah kelas pemulihan khas (dah itu memang opsyen masa di maktab). Jumlah murid memang lah sikit berbanding kelas aliran perdana tetapi........

Aras murid di kelas pemulihan adalah jauh berbatu-batu lebih rendah dari murid di aliran perdana. Yelah murid di kelas pemulihan khas ni lemah dan tercicir dalam subjek bahasa melayu dan matematik. silibus nya pulak memang berbeza dr kelas aliran perdana. bayangkan murid darjah 3 masih ada yang tak kenal huruf dan tak kenal nombor...Huh memang kena sabar 200% jadi guru pemulihan khas ni. Setiap tahun mesti ada menerima murid Orang Asli. Huh, ni lagi lah menguji kesabaran saya. Tahun pertama dan kedua memang agak tertekan dan mencabar bagi saya..Yelah ni pengalaman pertama berdepan dengan murid mcm ni. Alhamdulillah kini saya dh bergelar guru pemulihan khas hampir 6 tahun dan saya mula rasa enjoy dengan tugas saya ni..

Apa yang dapat menggembirakan saya adalah apabila anak murid saya yg dh bertahun tak boleh membaca kini dah boleh membaca ayat - ayat mudah, menulis dan mengeja dengan betul...dh mampu membilang dengan laju, boleh menambah, menolak dengan betul. Itu je yang boleh happy kan kita sebagai pendidik. Jadi pendidik ni bukan saja masa dan tenaga kena korbankan tapi juga duit kita.. kita lah yg keluarafkan duit sendiri beli barang kelas, hias kelas, beli brg2 buat ABM (alat bantu mengajar).. tapi semuanya tu terbalas bila apa yg kita ajar murid dapat serap... dah tak pikir dah berabis masa, duit dll

So kepada ibu bapa, kenali anak anda..asuh dan ajarlah mereka dari kecil kerana pendidikan bermula dari rumah..masa murid di sekolah hanya 6 - 7 jam sehari sedangkan selebihnya adalah di rumah bersama ibu bapa.

SAYA HAPPY MENJADI PENDIDIK


                                  


Monday, 10 February 2014

Kenapa nak jadi kaya????

Kalau aku kaya..hari hari hari raya! Ni lagu fevret sy dan aaira sb sgt motivated..cewahhh.

Sapa tak nak kaya kan??? Tpi kaya yg macam mana? Bila cerita pasal kaya mesti org trfikir duit. Ye betul kaya wang dan harta.semua org xtolak wang dan harta. Tpi dalam mengejar wang dan harta perlu seiring dgn usaha,doa,tawakal dan sentiasa meminta dan ingat pd Allah yg satu. TANPA IZIN DAN RAHMAT-NYA, semua kejayaan menuju kekayan tak akan trjadi.

Bila kita tgk dan kaji,yg kaya berharta akan ttp ada kekurangan mungkin dr segi kasih sayang dan kekeluargaan kerana semuanya sibuk mencari kekayaan.

Bagi sy, kaya ilmu,kaya agama,kaya kasih sayang dan kaya rahmat dr Allah barulah kita akan mengecapi kekayaan di dunia dan akhirat.

Bagi yg berusaha mencari jalan untuk keluar dari belenggu kemiskinan banyal jalan yg Allah dh bentangkan depan kita.Cari dan jejak la.. salah satu dr nya adalah dgn menghubungi sy.. insyaallah pasti ada jalan.

Wallahualam.

Juliya  0192648694